Zasady poprawnego saunowania

  1. Z sauny zaleca się korzystać minimum raz w tygodniu. Z sauny nie powinno się korzystać w pośpiechu, pamiętajmy, że jest to miejsce wypoczynku.
  2. Podczas korzystania z sauny powinniśmy przynajmniej 2 razy (optymalnie 3 razy) wykonać cykle składające się z 3 faz:
    • nagrzewanie ciała (seans w saunie),
    • schładzanie ciała (prysznic, basen),
    • odpoczynek.
  3. Przed wejściem do strefy sauny powinniśmy:
    1. załatwić potrzeby fizjologiczne,
    2. nie jeść obfitego posiłku na 2 godziny przed seansem w saunie,
    3. rozebrać się do naga oraz zdjąć wszelką biżuterię, zegarek i inne ozdoby z ciała,
    4. całe ciało dokładnie umyć pod prysznicem wodą i mydłem oraz dokładnie wytrzeć do sucha.
  4. Przed każdym wejściem do pomieszczenia sauny/łaźni powinniśmy:
    • całe ciało dokładnie wytrzeć od sucha,
    • ogrzać stopy w gorącej wodzie, jeśli są zimne – zdjąć klapki.
  5. Podczas przebywania w pomieszczeniu sauny suchej powinniśmy:
    • obrać ławkę do swoich potrzeb oraz możliwości, najlepiej zaczynając od najniższej a kończąc na najwyższej,
    • odwinąć się z ręcznika tak aby jak największa powierzchnia ciała była wystawiona na działanie temperatury i wilgoci,
    • usiąść i trzymać nogi na wysokości tułowia lub położyć się na ławie,
    • podłożyć ręcznik pod każdą część ciała mającą kontakt z drewnem sauny,
    • kontrolować czas aby nie przebywać w saunie dłużej niż 15 minut,
    • na chwilę przed wyjściem z sauny usiąść jeśli leżeliśmy.
  6. Podczas przebywania w pomieszczeniu łaźni parowej powinniśmy:
    • zaraz po wejściu spłukać siedzisko i miejsce pod nogi wodą z dostępnego w łaźni węża,
    • usiąść lub położyć się całkiem nago na kafelkach siedziska,
    • tuż przed wyjściem spłukać siedzisko i miejsce pod nogi wodą z dostępnego w łaźni węża.
  7. Po wyjściu z pomieszczenia sauny / łaźni powinniśmy:
    • spłukać pot z ciała pod ciepłą wodą,
    • schłodzić ciało biorąc zimny prysznic, pamiętając o tym, że schładzanie rozpoczynamy od części ciała najbardziej oddalonych od serca, dopiero na końcu zalecane jest schładzanie karku i głowy,
    • dopiero po prysznicu można skorzystać z baseniku aby dokładnie schłodzić ciało,
    • wypocząć minimum tyle czasu ile przebywało się w saunie, najlepiej w pozycji leżącej,
    • uzupełnić płyny np. sok pomidorowy, woda mineralna itp.
  8. Przed opuszczeniem strefy sauny powinniśmy:
    • wydłużyć ostatni odpoczynek do minimum 15-20 minut,
    • umyć dokładnie całe ciało, bez użycia mydła.

zasady-saunowania